De eerste zes weken van het schooljaar zijn cruciaal voor de vorming van een klas. In deze periode wordt de rangorde bepaald, worden sociale contacten gelegd en komt het niveau van veiligheid tot stand.
De groepsvorming voor klas 1 in het voortgezet onderwijs is het grootste van allemaal. Vanuit verschillende scholen komen kinderen bij elkaar en iedereen wil een goede positie in de klas hebben. Dit resulteert veelal in grote onrust en storming tijdens de eerste weken.
Om deze storming te voorkomen is deze brugklastraining ontwikkeld. In deze belangrijke fase wordt de maat voor de positieve groepsvorming bepaald. Dit draagt bij dat leerlingen zich veiliger voelen, leuker met elkaar omgaan en hierdoor ook beter presteren op school.
De kinderen werken samen aan de normen en waarden van hun klas. Hierdoor ontstaat Norming voordat de Storming plaatsvindt. Met het doel dat Storming helemaal niet plaatsvindt. Daarom is ons doel om eerst aan te werken aan hoe om te gaan met elkaar. Tijdens dit proces ontstaat een natuurlijke veilige rangorde in de klas. Wat weer zorgt voor een veiligere groepsdynamiek.
Doordat de sfeer en het gevoel van veiligheid in de klas verbeterd, is het meetbare effect dat de leerprestaties verbeteren.
Tijdens deze training leren de klasgenoten op een actieve manier samen te werken. Ook leren zij hoe je op een goede manier voor jezelf op komt. De klas ontdekt de verschillen bij elkaar maar gaan ook zeker elkaars kwaliteiten herkennen. De eenheid wordt ook versterkt door de actieve samenwerkingsoefeningen.
Dus duurzaam investeren aan de voorkant voorkomt dat de school achteraf de schade moet repareren. Wil je dit ook voor jouw klassen 1, neem dan contact met ons op.
De eerste stap naar weerbaarheid is in actie komen. Durf te vragen en neem gerust contact met ons op. Wij luisteren graag, denken mee en helpen u verder.